Get Adobe Flash player
Start

Integracja sensoryczna

 ZmysÅ‚y dziecka rozwijajÄ… siÄ™ jeszcze przed jego narodzinami, a mózg stopniowo uczy siÄ™, co z nimi robić, jednak prawdziwy rozwój sensoryczny nastÄ™puje już po porodzie, kiedy to wszelkie bodźce z otoczenia trafiajÄ… do dziecka niewyciszone przez ciaÅ‚o matki.

Mózg musi się nauczyć, co oznaczają te setki informacji docierających do niego za pomocą wzroku, słuchu, dotyku, węchu, zmysłu równowagi. To właśnie ten proces rozpoznawania, przetwarzania i odpowiedniego reagowania mózgu w odpowiedzi na bodźce nazywany jest integracją sensoryczną (w skrócie z języka angielskiego SI).

Nawet najprostsze czynnoÅ›ci wymagajÄ… koordynacji wielu zmysłów, choćby takie proste (dla nas) siÄ™gniÄ™cie po zabawkÄ™: za pomocÄ… wzroku dziecko jÄ… dostrzega, a mózg szacuje odlegÅ‚ość, wspiera siÄ™ przy tym zmysÅ‚em dotyku, kiedy to dziecko siÄ™ga i stwierdza, że jest zbyt daleko, w koÅ„cu mózg decyduje jaki ostatecznie ruch trzeba wykonać, żeby uchwycić zabawkÄ™ i co przy tym zrobić, żeby zachować równowagÄ™. Z czasem tych wszystkich informacji robi siÄ™ coraz wiÄ™cej, ale dziÄ™ki temu, że ukÅ‚ad nerwowy caÅ‚y czas siÄ™ rozwija i staje sprawniejszy, dziecko bez trudu wykonuje naprawdÄ™ skomplikowane czynnoÅ›ci, takie jak czytanie, pisanie i jazda na rowerze. 

Gdy dziecko rozwija się prawidłowo, wówczas wszystkie zmysły idealnie współgrają ze sobą i układem nerwowym, a jedyne co muszą robić rodzice, to obserwować malucha i dostarczać mu takich bodźców, jakich akurat potrzebuje, czyli:

-    niemowlÄ™ dużo nosić, ale zmieniajÄ…c mu pozycjÄ™ tak, aby patrzyÅ‚o na Å›wiat z różnych pozycji,

-    bawić siÄ™ w wiele zabaw ruchowych – wszelkie, jakie nam tylko przyjdÄ… do gÅ‚owy z elementami turlania, huÅ›tania, skakania itp. 

-    z zachowaniem bezpieczeÅ„stwa dziecko podrzucać, robić z nim fikoÅ‚ki, koÅ‚ysać w kocu (w różnych kierunkach), 

-    pozwalać na poznawanie różnych przedmiotów z otoczenia (różne materiaÅ‚y, faktury, zapachy, smaki),

-    pozwalać na samodzielne wykonywanie czynnoÅ›ci: ubieranie siÄ™, wchodzenie do krzeseÅ‚ka, mycie rÄ…k,

-    nie przemÄ™czać nadmiarem bodźców – jeÅ›li spÄ™dziliÅ›cie dzieÅ„ na imieninach babci, to zakupy w dużym supermarkecie tego samego dnia bÄ™dÄ… przeciążajÄ…ce dla wiÄ™kszoÅ›ci maluchów,

-    pozwalać na samodzielnÄ… zabawÄ™ – dziecko intuicyjnie wie, jakie zajÄ™cie jest dla niego w danym momencie najbardziej rozwijajÄ…ce.

Gdy pojawiajÄ… siÄ™ problemy

Integracja sensoryczna dokonuje się automatycznie, bez udziału świadomości. Czasami bywa jednak tak, że coś nie działa jak powinno. Przyczyny tego są nie do końca znane. Uważnie obserwując dziecko można jednak odpowiednio wcześnie dostrzec niepokojące oznaki zaburzonej integracji sensorycznej:

-    nadmierna wrażliwość na bodźce dotykowe – dziecko denerwuje siÄ™, gdy dotyka materiałów o okreÅ›lonej fakturze, nie lubi bawić siÄ™ plastelinÄ…, ubrudzenie rÄ…k bÅ‚otem powoduje histeriÄ™, nie chce jeść potraw o okreÅ›lonej konsystencji, ogólnie źle siÄ™ czuje we wÅ‚asnej skórze;

-    zbyt maÅ‚a wrażliwość na dotyk – dziecko nie zauważa skaleczeÅ„, obija siÄ™ o przedmioty i nie czuje tego, czÄ™sto siÄ™ potyka, nie potrafi rozpoznać przedmiotów tylko dotykajÄ…c ich;

-    nadmierna wrażliwość na bodźce wzrokowe i sÅ‚uchowe – dziecko bardzo źle siÄ™ czuje w miejscach, gdzie dużo siÄ™ dzieje i jest wiÄ™ksze natężenie dźwiÄ™ków, nie lubi jeździć samochodem, źle siÄ™ czuje po pobycie w kinie, Å‚atwo mÄ™czy siÄ™ w otoczeniu wielu bodźców;

-    nadmierna (lub zbyt maÅ‚a) wrażliwość ukÅ‚adu przedsionkowego, czyli ukÅ‚adu, który informuje mózg o pozycjach ciaÅ‚a wzglÄ™dem otoczenia (odpowiada wiÄ™c za równowagÄ™, napiÄ™cie mięśni potrzebne do wykonywania różnych czynnoÅ›ci, ale także koncentracjÄ™ uwagi). Zakłócenia tego ukÅ‚adu przejawiajÄ… siÄ™ uczuciem niepokoju, gdy dziecko jest podnoszone, ma wykonać przewrót, oderwać nogi od podÅ‚oża – dziecko nie lubi siÄ™ wspinać, krÄ™cić, huÅ›tać. Dzieci ze zbyt sÅ‚abÄ… wrażliwoÅ›ciÄ… z kolei mogÄ… siÄ™ krÄ™cić i huÅ›tać w nieskoÅ„czoność, ale sÄ… przy tym niezgrabne, upadajÄ…c nie asekurujÄ… siÄ™, majÄ… też duże problemy z czytaniem i pisaniem, bo oczy nie radzÄ… sobie z pÅ‚ynnym ruchem;

-    wszelkie trudnoÅ›ci z koncentracjÄ…, koordynacjÄ…, mowÄ…, naukÄ… czytania i pisania mogÄ… wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej.

Mamy problem i co dalej?

Jeżeli obserwujemy u dziecka więcej niż jeden z powyżej wymienionych objawów, warto poszukać specjalisty zajmującego się diagnozą SI. Badanie składa się z kilku elementów: wywiadu z rodzicami, obserwacji dziecka, w przypadku dziecka mającego więcej niż 4 lata także specjalnych testów. Dopiero po postawieniu diagnozy można rozpocząć terapię, która jest opracowana indywidualnie dla każdego dziecka. Ćwiczenia muszą się odbywać w odpowiednio wyposażonej sali i bardziej przypominają zabawę niż terapię. Dzięki temu z czasem dziecko uczy się lepiej odbierać, przetwarzać i wykorzystywać otrzymywane bodźce.